Vitbalans – varmt eller kallt ljus

På filmens tid så var vitbalansen ett mycket svårare problem att lösa än idag. Jag fick byta film eller använda filter. Idag så sköter oftast kamerans automatiska vitbalans detta på ett mycket bra sätt.
Man fick byta filter för att inte få glödlampsljus att blir gulaktigt rött, solnedgång att bli blek och som dagsljus, blå himmel att få bilden blåaktig osv.
Idag sköter det sig själv. Eller gör det det?

Kamerans automatiska vitbalans strävar efter att vitt ska bli vitt. Om inte det sker får vi ett så kallat färgstick och bilden blir blå eller gul eller nått.
En solnedgång försöker kameran få att likna dagens sol så det varma ljuset försvinner och solnedgången blir blek. Kameran vill ju få vitt att bli vitt och inte gulaktigt som vid solnedgången. Kameran försöker få det att likna det perfekta solljuset mitt på dagen för det är det vi oftast använder. Nu är det som med allt annat som har automatik. Automatiken kan inte avgöra vad du tänkt eller vill ha ut av ljuset i bilden. Den vill få vitt att bli vitt.

Titta på björnen nedan vad det blir olika utseende med olika kelvintal. Det var solnedgång. Jag har skapat de olika i rawkonverteraren i photoshop

Kelvin 2850
Kelvin 2850 Kamerans val
Kelvin 4850. Kan gå men det grå på träden blir fel
Kelvin 3500. Kan gå men det grå på träden blir fel och det var solnedgång inte dagsljus

 

 

 

 

 

 

 

 

Kelvin 4850 Mitt val
Kelvin 4850 Mitt val
Kelvin 6000 för gul
Kelvin 6000 för gul

 

 

 

 

 

 

 

Vitbalansen mäts i kelvin och ju högre värde desto varmare ljus.

Vitbalansen kan skötas antingen med automatik, med olika symboler som har ett förinställt värde, manuellt eller förinställt.
Kamerans förinställda symboler har olika kelvin värde.
På nikon d3 är här några exempel på symboler som följer (kolla din kamera)
glödlampa    3000K
Solljus           5200K
Moln              6000K
Skugga           8000K

Detta är ett enkelt sätt att få olika vitbalans i olika situationer och inte behöva lära sig kelvintal för olika ljus. Man väljer den symbol som liknar fotoljuset. Men problemet blir fortfarande att vilken symbol vill jag välja för att få en solnedgång att inte bli blek. Jag måste fortfarande lära mig vilken som ger vad i olika situationer.

Jag själv använder oftast manuell inställning eller förinställt. Då vet jag vad jag får. Jag väljer vid manuell inställning kelvinvärde efter vad jag lärt mig fungerar vid olika situationer Vill jag ha en fin solnedgång så kan jag välja 5000K istället för kamerans troliga val på 2000-3000K.  Jag få kontroll.

Jag kan ju hela tiden ta en test bild och se resultatet och göra bilden varmare eller kallare.
Om jag vill få min fågel att se varmare ut i solljuset kan jag välja lite högre värde på vitbalansen än det som borde vara perfekt. Jag väljer kanske 5800K istället för 5200- 5500K. Ljuset i fjädrarna blir då varmare på tex en motljusbild.

Du kan också förinställa vitbalansen genom att använda kamerans funktion att mäta vitbalans i en specifik ljussituation. Man fotograferar ett vitt eller neutralt grått kort (gråkort) med på nikon vitbalansen inställd på pre. På nikon se till att pre lyser sedan släpp wb knappen och tryck ner den igen till pre blinkar och se till att det vita eller neutralt grå fyller sökaren och tryck ner avtryckaren. Du har då mätt vitbalansen i den specifika ljussituationen. Jag använder detta mycket på bröllop för att få brudens klänning att bli just vit. Går att använda även i naturfoto men det finns oftast inget neutralt grått eller vitt och det är svårt att lägga ut ett utan att störa djuren eller fåglarna.

Eftersom jag nästan alltid fotar i kamera RAW så har jag även stora möjligheter att ordna vitbalansen i efterhand. Fotar jag i JPG så är inte lika stora justeringar möjliga. Jag rekommenderar alla att gå över till RAW. Man får en rå fil med stora möjligheter till att efter justera bilden som i det gamla filmens tids mörkrum.

Som med så mycket annat. Lär och läs in olika Kelvintal för olika ljus. Pröva olika tal på olika ljusförhållanden och jämför i datorn vad som blev bäst. Tänk bara på att det blir inte snyggt att skapa solskens effekt en mulen dag med ett alldeles för högt värde. Det blir onaturligt.

Olika Kelvin värden för olika situationer

Glödlampa                        2300-2800 (3000)
Solnedgång                       2ooo-3000
Lysrör                                3000-4000 (ibland högre)
Kvälls och gryningsljus 4000
Dagsljus                            5200
Solljus på dagen              5400-5500
Blixt                                   6000
Molnigt                             6000-7000
Skugga                              7000-8000
Kallt ljus vinter               7500_10000
Dis                                     9000
Blå himmel                      8000-10000

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *